Thursday, April 29, 2010

Membaca Untuk Meningkatkan Potensi Diri



Assalamualaikum kepada pemburu2 impian..

Ku faham ramai di kalangan kita jarang membaca, ada juga yang rajin membaca. Untuk tahun baru ni, apa kata kita set matlamat untuk habis membaca 1 buku dalam 1 minggu. Tak kisah la buku apa, janji kita habis baca dalam tempoh 7 hari atau lebih awal dari tu.
Tujuan kita set azam sebegini adalah untuk membiasakan diri kita membaca, supaya kita ada minat membaca.
Membaca suratkhabar itu satu perbuatan membaca juga. Jutaan orang di Malaysia melakukan hal tu setiap pagi.Membaca Al-Quran juga adalah yg terbaik.
Maksudku, apa kata kita didik diri kita supaya terbiasa membaca buku – buku perniagaan conventional or bercorakkan MLM, buku pengurusan aset dan kewangan ataupun buku motivasi.
Orang-orang berjaya, jutawan, hartawan, usahawan berjaya, diorang semua suka membaca. Ada di kalangan mereka yang habis membaca 1 buku dalam tempoh seminggu. Ada yang membaca 2 buku dalam seminggu, tak puas baca, dia baca lagi balik untuk minggu depan.
Jadi orang yang kaki buku (minat membaca) banyak kelebihannya.
Paling utama, Anda akan dapat tahu apa yang orang lain tak tahu. Dengan pengetahuan itu, Anda dapat gunakannya untuk memajukan diri dalam bidang anda sekarang ini.
Kelebihan kedua, dengan pembacaan meluas, Anda dapat memberi buah fikiran yang lebih bernas daripada orang lain di sekeliling Anda. Kesannya, Anda akan menonjol, cadangan Anda diterima, ramai orang akan respect dgan Anda (walaupun umur Anda muda).
Jika Anda nak berjaya, latih diri Anda supaya minat membaca. Luangkan paling kurang 1 jam dalam sehari untuk membaca.
Buat permulaan, baca 5-7 helai dalam sehari.
Esok, baca 10-20 helai.
Lusa, baca 1 bab.
Lama-kelamaan Anda akan terbiasa membaca hinggakan membaca mendatangkan keseronokan pada diri Anda.
Beberapa minggu akan datang, azam membaca 1 buku untuk 1 minggu akan dapat dicapai, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment