Thursday, October 14, 2010

3 Faktor-Faktor Kritikal Kejayaan Seorang Usahawan




Apa yang ingin dikongsikan di sini adalah mengenai kepentingan ilmu dalam perniagaan. Walaupun anda bergelar lulusan Ijazah kelas pertama atau mendapat A dalam mana-mana peperiksaan sekalipun, apabila ianya melibatkan perniagaan, anda belum tentu boleh mendapat A juga.

Dunia perniagaan adalah berbeza sama sekali. Jadi, jangan haraplah kita boleh bergelar usahawan yang berstatus jutawan jika kita tidak tahu caranya. Di sini, ada sedikit perkongsian dan input menarik tentang faktor-faktor kejayaan seorang usahawan. Semoga kita akan lebih sedar tentang kemampuan kita yang sebenarnya mampu dan mempunyai bakat menjadi seorang jutawan. Apa yang membezakan anda dan mereka yang bergelar jutawan adalah mereka tahu teknik dan cara yang “betul” untuk bergelar usahawan jutawan.

Apakah faktor-faktor kritikal kejayaan seorang usahawan? Antaranya ialah:

1. KEKUATAN Kita

Kita percaya, setiap orang mempunyai kekuatan masing-masing. Jadi cari kekuatan tersebut dan gunakan dengan semaksimum mungkin. Untuk mempunyai kekuatan juga, kita tidak boleh berseorangan dalam melakukan sesuatu perkara.

Kita bukan seorang “superman” atau “spiderman”. Jadi, cari kekuatan dan kelemahan diri kita untuk mencapai kejayaan dalam perniagaan serta jangan lakukan secara berseorangan.

2. FOKUS perniagaan

Apakah fokus perniagaan kita. Online atau offline. Kedua-duanya perlu pempunyai fokus tertentu supaya tenaga yang dihasilkan untuk menjayakan perniagaan itu besar dan mantap.

3. KEYAKINAN diri

Sebut pasal keyakinan, kita yakin dimana kita mempunyai pengalaman turun dan naik dalam membina keyakinan diri. Semua orang juga begitu. Kadang-kadang kita berasa yakin tentang apa yang kita buat itu akan berjaya. Walau bagaimana pun, kadang-kadang kita hilang semangat dan keyakinan akibat dari perkara-perkara negatif yang kita lakukan.

"SATU PERKARA NEGATIF BOLEH MENGHANCURKAN 9 PERKARA POSITIF YANG SEDANG KITA FIKIRKAN"

Oleh itu, sentiasalah bersemangat dan bina keyakinan diri anda sendiri dengan lakukan apa yang anda takut. InsyaAllah kejayaan akan menyusul.

Fikir-firkirkan..


Ihsan dari,
faizalehsan.com

No comments:

Post a Comment