Tuesday, May 4, 2010

Law Of Attraction "Muhammad Bin Abdullah"




Kebelakangan ini, ramai yang menyatakan kepentingan "hukum tarikan" dalam menentukan kejayaan mana2 individu yang diambil dari buku "The Secret" karangan penulis dari Australia "Rhonda Byrne"..

Buku ini telah menyatakan pentingnya untuk berfikiran positif kerana PEMIKIRAN yang positif akan melahirkan TINDAKAN yang positif.. TINDAKAN yang positif akan melahirkan TABIAT yaang positif.. TABIAT yang positif akan melahirkan PERIBADI yang positif.. PERIBADI yang postif melahirkan NASIB yang positif.. Begitulah sebaliknya apabila kita tukar perkataan "positif" kepada "negatif"..

Sekiranya ramai yang masih mengeluh dengan nasib mereka yang "kurang baik" cuba renung2kan "chain of reaction" daripada kata2 ini.. Mungkin peribadi atau tabiat atau tindakan atau pemikiran perlu diubah terlebih dahulu...

Namun begitu, dalam kita sibuk2 bercerita tentang karya agung ini.. Ramai antara kita tidak sedar ada satu individu yang memiliki magnet yang sangat luar biasa..

Buku ini akan mengubah persepsi kita tentang Muhammad Bin Abdullah yang kita kenali selama ini sebagai seorang nabi yang miskin (tidak berharta).. Tetapi Muhammad adalah seorang usahawan pada usianya seawal 20an mampu membayar mahar (mas kahwin) kepada khadijah sebanyak 20 ekor unta ketika mereka berkahwin..(convert to RM hari ini.. RM 7k seekor = RM 140k)... Dalam buku ini kita dibawa menelusuri rentetan peristiwa dan pengalaman baginda sejak kecil sehingga menjadi usahawan terbilang dan dikagumi.. Bagaimana sifat-sifat baginda memungkinkan baginda menjadi usahawan terbilang, dalam masa yang sama menjadi pendakwah & pemimpim agong. Dan diceritakan juga bagaimana orang2 yang terawal memeluk Islam terdiri daripada golongan miskin yang mengagumi keperibadian Muhammad sebagai seorang hartawan yang tidak takut miskin kerana Tuhannya..

Kepada yang masih beranggapan dengan berniaga boleh menjadi materialistik.. Bersabar bermaksud duduk dirumah dan bersyukur dengan apa yang telah diperoleh seadanya dan kurang arif tentang konsep zuhud... Saya percaya buku ini boleh membuka minda kita..

Keperibadian insan bernama Muhammad bin Abdullah diakui hebat dengan 4 sifat keusahawananya iaitu INTEGRITI, SETIA, PROFESSIONAL & SPIRITUAL..

Hanya mereka yang telah melalui fasa2 kejayaan baru betul2 memahami. Fasa2 ini termasuklah berjaya.. jatuh dan bangun semula.. Bukan individu yang menjalankan perniagaan separuh jalan atau individu yang hanya merasa kejayaan tanpa pernah menempuh sebarang kegagalan..

No comments:

Post a Comment